Штипска светска премиера

Кон претставата „Парови“ од Миро Гавран, во режија на Љупчо Ѓоргиевски, а во изведба на Народниот театар од Штип.

parovi

Премиерата на претставата „Парови“ од Миро Гавран, во режија на Љупчо Ѓоргиевски, а во изведба на матичниот Народен театар во Штип, по подолго време донесе радост, полет и свежина на театарската сцена. Слично како во случајот со претставата „Хасанагиница“ од Љубомир Симовиќ, и овојпат публиката нестрпливо го очекуваше овој настан, на кој дојде во голем број.

Претставата „Парови“ е камерна и, би рекле, сообразена со габаритот на театарскиот подиум, но и со квалитетите на актерската екипа на овој театар. А самата изведба ветува дека „Парови“ ќе биде подолго време на сцената, и тоа не само во Штип туку и преку гостувања низ Републиката, па и во странство, зашто станува збор за гледлива, за привлечна и за популарна претстава.

И – она што е посебен куриозитет: драмскиот текст „Парови“ од Миро Гавран токму со оваа праизведба имаше светска премиера, зашто првпат во Штип беше изведен каде било во светот.

Инаку, Миро Гавран е вешт, минуциозен и духовит автор, кој мошне прецизно, пластично и доживеано ги транспонира трагичните животни ситуации, кои веднаш потоа стануваат комични или, како што обично се вели: кога не би биле за плачење – не би биле ни за смеење.

Приказната започнува со два пара што одат на одмор на море во Далмација: првите повозрасни и во соба со поглед кон морето, а вторите млади и во соба со поглед кон шумата. И едните и другите не се многу задоволни и воодушевени од собите, а првите воопшто не се задоволни и од заедничкиот живот. Напротив, тие одвај и се поднесуваат, а тука доаѓаат за да се обидат да се смират, да се обидат уште еднаш или дефинитивно да си кажат „збогум“, што подоцна и навистина ќе се случи. Другите двајца, пак, се дојдени за подобро да се запознаат и да се навикнат еден на друг, но и нивното предбрачно искуство завршува со негативен исход.

Но тоа не е сѐ. Како на филмска лента се редат, поточно се нижат, и бројни други заплети и расплети на речиси идентични, на слични или на сосема различни парови, кои, исто така, ги игра истата актерска екипа, односно секој од актерите се претставува во по три посебни и различни улоги. Тоа е убав, солидно избран режисерски концепт, но и необична и несекојдневна постапка, која претставата ја прави неверојатно динамична, полна со пресврти, со разиграност и со ведрина, а актерите имаат ретка и специфична можност речиси истовремено да влегуваат во повеќе идентични, слични или различни улоги и да се трансформираат, да се проверуваат и притоа да се докажуваат.

miro
Миро Гавран

Сепак, најголема заслуга за претставата, покрај текстот и режијата, има самата актерска екипа, која не само што беше на нивото на поставените задачи туку во одредени ситуации и мигови дури имаше и исклучителни блекави мигови и проблесоци, кога гледачот не беше сосема сигурен што се случува на сцената: театар или вистински живот!?

За машко-женските односи, појави и состојби во претставата беа задолжени: Валентина Ѓоргиевска, Милорад Ангелов, Пеце Ристевски, Миле Вратеовски, Виктор Арев, Ангелка Нашкова, Марија Минчева и Елена Ѓорова. Иако е тешко да се издвои само еден лик од сите нив – овојпат, се чини, бравурозен и најсвој беше актерот Милорад Ангелов, кој едноставно како да се пронајде во својата улога и според дикцијата на гласот и според самата актерска игра.

Сценографијата е дело на Валентин Светозарев, музиката е на Марјан Нечак, а костимите се на Благој Мицевски. Сценографијата е мошне едноставна, но функционална; музиката – непретенциозна, дискретна и ненаметлива; а костимите – скромни, стандардни и типични, со цел автентично да ја доловат нашата вообичаена современост, овдешност и реалност. Искусната и професионална тројка – Светозарев, Нечак, Мицевски – успешно си ја завршила работата, т.е. ја обликувала, ја опремила и ја заокружила претставата.

Најголемиот успех на оваа претстава е, сепак, изостреното чувство и осет за вкус и за мерка, зашто не се излезе од рамките на пристојноста, не се допре вулгарноста и баналноста, иако самиот текст и животните ситуации тоа на одреден начин го навестуваат, го дозволуваат и го овозможуваат. Но тоа е заслуга и на авторот Миро Гавран и на режисерот Љупчо Ѓоргиевски, кои, иако газеле преку тенок мраз и се движеле по тенка жица, не дозволиле да се струполат и да паднат во амбис, туку предимство и првенствено значење им дале на содржината, на духовната, а не само на егзистенцијалната понесеност и носивост, односно на психолошко-филозофските валери и на естетската димензија, а не на формата и на евтиниот хумор, на сатирата и на гротеската.

Ете, во Штип уште еднаш се случи добар и вистински театар…

Напишано од
More from РЕПЕР
Имаме уред. Се вика книга! Како научната фантастика ја гледа иднината на читањето.
...разбирањето во читањето може да биде подобро зачувано во нашите мозоци од...
Повеќе
Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *