Нежна, мистична, мистериозна, дури и онирична

Кон „Пеперутка од пепел“ од Сузана В. Спасовска, Скопје 2018 (самостојно издание)

  • Кон „Пеперутка од пепел“ од Сузана В. Спасовска, Скопје 2018 (самостојно издание)
  • Кога во во вакви снамќорени времиња, и вистински и метафорично кажано, можам да читам и да пишувам за поезијата, секогаш го имам истото чувство – дека ја живеам ретката радоста да пишувам и говорам за Убавото и убавината.
    Колку и да звучи романтично, изветвено и банално, верувам дека поезијата е една од ретките вечни работи во светот. Таа е онаа нишка што човекот го поврзува со Бога, со вербата и верата во него или вербата дека и тој самиот е креатор, дека како и маѓепсникот има моќ во зборовите, дека има и контрола над нив, дека со нивното изговарање, запишување, ги пресоздава нив, но и нивната слика, а со тоа и сликата за светот.
    Читањето на поетската книга на Сузана В. Спасовска, „Пепертутка од пепел“ за мене беше уште една потврда во таквата верба, но и исправање пред антологиската дилема на Хелдерлин, „Чуму поезија во овие скудни времиња“?
    Поезијата е секогаш потребна, иако за неа секое време може да е скудно време. И токму преку релациите на поезијата со вечноста и поезијата со скудното, снамќорено време или невреме ја читам и книгата „Пеперутка од пепел“ на Сузана В. Спасовска, еден од најконзистентните македонски женски поетски гласови, со континуитет и доследност најпрвин на себеси, а потоа и на мотивот и култот кон поезијата.

    „Пеперутка од пепел“ е поетска книга од 10 циклуси со 85 песни поделени нерамномерно во нив. Секој од нив може да функционира одделно, но и сите заедно функционираат одлично како една поетска целина составена од неколку слики. Сликите пак се создаваат и пресоздаваат врз неколку препознатливи мотиви и симболи, присутни и низ претходните четири книги на Спасовска, а кои претходно ги нареков конзистентност.
    Бог, божество, жена, божествена жена, женска божественост, вода, небо, оган, тело. Спасовска отворено, конкретно и коректно посегнува по уште една вечна категорија, а тоа е митот, а оттука и релацијата со вечноста и желбата со своите стихови да ја достигне и одгатне неа.
    Во „Пеперутка од пепел“ митот е поетска граѓа, непресушен извор и инспирација. Поетесата пишува за познати митови, се повикува на нив, алудира, цитира и ги ревидира. Тоа го прави вешто, остроумно, со одредена градација и оригиналност. Песните од оваа книга се своевидни лирски митови, палимпсест и писмо за писмата, песни за писамата од кои авторката учела, учи, лектирни приказни од кои била поттикната на читање, пеење, размислување и обмислување на своето писмо или својот поетски светоглед. И иако пристапот е темелен, личен, субјективен, веќе препознатлив, личната заменка јас, не е присутна, не се споменува. Лирскиот субјект пее за лирскиот објект, а тој пак е повторно поврзан со сите мотиви и симболи споменати погоре. Дури и во првата, силна и насловна песна, лирското јас не пее за себе , туку пее за Неа, за Таа, за пеперутката од пепел која, ако ја допреш, во пепел се престорува.
    Токму тој допир води кон нешто друго или е влез кон нешто друго, а тоа е атмосферата присутна во целата книга. Нежна, мистична, мистериозна, дури и онирична, некаде меѓу сонот и јавето, меѓу раѓањето и смртта, меѓу небото и земјата. Такво е и расположението во сите пеења, од жизнерадосно до тажно, но не и трагично. Поетесата пишува за раѓањето на животот, за самиот чин на зачнување, но и за неизбежен крај, а некаде на средината или на врвот, како на пиедестал ја става љубовта и трагањето и(ли) копнежот по убавина.
    Оттука се чини дека доаѓа и одговорот на прашањето поставено на почетокот и алудирањето на Хелдерлин: чуму поезија во скудно време?“
    Токму затоа: за да не потсети на славењето на почетокот и прифаќање на крајот, и да не потсети дека на средината има едно прекрасно чувство наречено љубов, кое пак многу често е предуслов очите да бидат отворени за убавина.

    Тагови од објавата
    More from Александра Јуруковска
    Да се погледне Другиот со отворени очи
    кон „Кога заминав од Карл Либкнехт“ од Лидија Димковска, Или-Или 2019
    Повеќе
    0 replies on “Нежна, мистична, мистериозна, дури и онирична”